Powered By Blogger

۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

اكسپرسيونيسم1يا هيجان نمايي
عنوان اكسپرسيونيسم در سال 1911 براي متمايز ساختن گروه بزرگي از نقاشان به كار رفت كه در دهه اول سده بيستم بناي كار خود را برباز نمايي حالات تند عاطفي و عصيان گري عليه نظامات ستم گرانه و ريا كارانه حكومت ها و مقررات غير انساني كارخانه ها و عفونت زدگي شهرها و اجتماعات نهاده بودند.
اين هنرمندان براي رسيدن اهداف خود رنگهاي تند و تشويش انگيز و ضربات مكرر و هيجان زده قلم مو - شكل هاي اعوجاج2يافته و خارج از چارچوب را با ژرفنمايي3به دور از قرار وسامان ايجاد مي كردند و هر آنچه آرامش بخش و چشم نواز و معادل بود از صحنه كار خود بيرون مي گذاشتند.
بدين ترتيب بين سالهاي 1905 تا 1913 مكتب اكسپزسيونيسم با دركي خاص از هنر خاص و نسان و نگونگ و به پيشتاز ي نقاشاني چون كوكوشكا ، اميل نولده و كوشنر در شهر درسدن و با عنوان گروه پل به وجود آمد.
جيمز اسنور - تولد 1860 - مرگ 1949 - بلژيك
ادوارد مونك نروژي - نقاشي پرده معروف جيغ
ژرژ رودئو - 1871 - 1958 - پاريس
پس از جنگ جهاني اول اكسپرسيونيست گسترش و تنوع بيشتر يافت .در هلند - بلژيك - دانمارك - ايتاليا و آمريكا
مكتب تبريز در شهر تبريز در دوره ايلخانيان - جلاير بان تركمانان قراقو يونلو و آق قويونلو وصفويان شكل گرفت.
نمونه هايي از آثار مكتب نگارگري تبريز در قرن چهاردهم ميلادي.
منابع : wikipedia
مكاتب نگار گري ايران
1.هيجان نمايي
2.كجي
3.عمق - گودي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر